Het college van burgemeester en wethouders van Blaricum stelt voor af te zien van alle aanpassingen aan de Floris V Dreef om deze veiliger te maken. De co-creatie met de inwoners van de wijk is voor niets geweest omdat volgens het college geen van de bedachte aanpassingen tot tevredenheid zou leiden. Iedere oplossing heeft zowel nadelen als voordelen en dan is blijkbaar niets doen dus de oplossing. De gemeenteraad kan echter nog beslissen wel aanpassingen aan de Floris V Dreef uit te voeren.
Een wijk verdeeld door een gevaarlijke weg
Door de Blaricummermeent loopt een drukke weg. De Floris V Dreef is vanaf het begin een gevaarlijke weg geweest en al lang een doorn in het oog van de inwoners van de wijk. Veel ouders maken afspraken met hun kinderen dat ze tot de Floris V Dreef mogen maar niet er voorbij. GSM track horloges van kinderen worden zelfs ingesteld op de Floris V Dreef zodat een alarm af gaat als ze daar in de buurt zijn of er voorbij gaan. Kinderen mogen van ouders niet zelf naar de andere kant van de wijk, oversteken zonder begeleiding is uit den boze.
De Floris V Dreef is een snelle route richting de snelweg. Er mag 50 kilometer per uur gereden worden maar vaak ligt de snelheid nog hoger. De weg kent maar weinig kruispunten of oversteekpunten en juist deze punten zijn allemaal gevaarlijk en onoverzichtelijk. Om deze weg op te komen zijn de draaicirkels niet te maken en bij de kruispunten komt het verkeer van alle kanten, bij sommige kruispunten komen zelfs 9 wegen bij elkaar. Alle inwoners van de Blaricummermeent zullen herkennen dat dit zorgt voor een slecht overzicht en veel onveiligheid. Daarnaast zijn er nergens veilige oversteekplaatsen voor fietsers of voetgangers. Dit alles bij elkaar zorgt voor een racebaan door de wijk die de wijk letterlijk in tweeën opsplitst.
Van zorgen tot co-creatie tot stilstand
In 2021 kwamen deze klachten over de Floris V Dreef ook duidelijk in beeld bij de politieke partijen van Blaricum. Bij het HOV plan om de Stroomzijde autovrij te maken werd de frustratie van inwoners over de Floris V Dreef plotseling duidelijk en werd zichtbaar hoe gevaarlijk de situatie is. Bij informatiebijeenkomsten over de HOV spraken veel inwoners hun nadrukkelijke zorgen uit over de Floris V Dreef. Alle gemeenteraadsleden kwamen kijken in de wijk en zij werden door verschillende inwoners rondgeleid langs de meeste gevaarlijke punten. Iedereen zag de ernst er van in.
Op de raadsvergadering van 21 december 2021, waar het traject van de HOV bepaald moest worden, waren alle raadsleden en wethouder Kennis het er over eens dat er iets moest gebeuren aan de Floris V Dreef. Ongeacht hoe de HOV plannen uit zouden pakken moest de Floris V Dreef sowieso aangepakt worden want dit kon zo niet verder.
Raadslid Pel van Hart voor Blaricum riep het college op om op korte termijn een co-creatie op te zetten met inwoners die uitgesproken ideeën en opvattingen hebben.
Raadslid Dobber van de VVD vond dat er 30 kilometer moest komen op de Floris V Dreef, iets wat meerdere partijen in zijn algemeenheid later ook in hun verkiezingsprogramma hadden staan. Ze zei verder dat de VVD bijzonder geschrokken was van de veiligheidsproblemen die spelen op de kruisingen op de Floris V Dreef en dat deze op korte termijn veiliger gemaakt moesten worden, iets wat voor de VVD los stond van de oplossingen die spelen rondom de komst van de HOV zei ze nadrukkelijk.
Alle raadsleden ondersteunden het betoog van de VVD en unaniem werd een amendement door alle partijen ondertekent wat onder andere opriep oplossingen te zoeken voor de onveilige oversteken Floris V Dreef ter hoogte van de kruisingen met Zuiderzeedreef en Erfgooiersdreef. En dit moest maar op kosten van de provincie als onderdeel van het HOV project.
Wethouder Kennis ondersteunde dit amendement. In antwoord op de verschillende raadsleden zegde wethouder Kennis toe dat zij in co-creatie met inwoners er alles aan ging doen om de leefbaarheid voor de bewoners zo optimaal mogelijk te maken en er zoveel mogelijk aan te doen dat zij zich prettig zullen blijven voelen als bewoners van onze mooie Blaricummermeent. Wethouder Kennis ging zelfs verder en meldde dat zij met zijn allen, de raad ook, van mening zijn dat aan de verkeerssituatie van de Floris V Dreef dringend iets moest gebeuren. Ook als het niet meer direct onder het HOV traject valt zoals verschillende raadsleden aangaven. Ze riep zelfs direct bewoners op die mee luisterden naar de raadsvergadering zich te melden met goede ideeën.
Na deze raadsvergadering ging wethouder Kennis voortvarend van start. Er kwam een mooi traject tot stand van co-creatie met inwoners waar goede en constructieve bijeenkomsten uit voort kwamen. Het animo onder de inwoners van de wijk was groot om mee te denken. De bewoners werden gehoord, betrokken en staken er zelf ook heel veel tijd in. En uiteindelijk kwam hier een ontwerp uit om de Floris V Dreef veiliger te maken.
De gemeente benoemde dit traject later regelmatig als het voorbeeld van participatie. Op de eigen website schrijft de gemeente op dit moment nog steeds dat er met inwoners een ontwerp is gemaakt en dat hier later enkele aanpassingen op gemaakt zijn. Volgens de gemeente moet dit er voor zorgen dat de snelheid van auto’s beperkt wordt. Oversteeklocaties, vooral die bij de Erfgooiersdreef en Zuiderzeedreef, moeten zo ook veiliger worden. In het ontwerp staan drempels zodat de snelheid van auto’s op de Floris V Dreef omlaag gaat. Ook worden zijwegen, die nu op de parallelweg uitkomen, direct aangesloten op de Floris V Dreef zodat er minder verkeer via de Erfgooiersdreef en Zuiderzeedreef naar de huizen in de Blaricummermeent rijdt.
Maar 2021 ging voorbij, en 2022 ging voorbij, en 2023 ging voorbij en 2024 ging voorbij. Jarenlang waar niets meer gebeurde aan de Floris V Dreef en iedereen zich af vroeg wat nou de stand van zaken was met de Floris V Dreef. Ondanks de nadrukkelijke zorgen van de raadsleden in de raadsvergadering van 21 december 2021 en de goede co-creatie met de inwoners bleef het stil.
De situatie werd zelfs slechter door alle werkzaamheden en afsluitingen voor de HOV lijn die door Blaricum en Huizen gaat lopen. En na de werkzaamheden bleek de situatie bij de Gordiaanse knoop dusdanig verslechterd dat het nog erger werd.
De belofte van wethouder Kennis over de Stroomzijde en de Gordiaanse knoop dat het alleen kan als zij het veilig kunnen garanderen (wethouder: “alleen trace als wij het veilig kunnen garanderen”) is verworden tot we gaan het monitoren en we zien wel.
Maar iedereen hield in zijn achterhoofd de co-creatie van de Floris V Dreef van de gemeente, waar veel mensen uit de wijk en van de gemeente zich voor ingezet hadden en wat nog steeds op de website van de gemeente stond. Dit zou toch in ieder geval wel zorgen voor een betere situatie en het veilig maken om met de vele kinderen in de wijk normaal over te kunnen steken.
Geen aanpassingen met argumenten die vragen oproepen
En toen plotseling was er deze week nieuws. De Floris V Dreef staat eindelijk op de agenda van de raadsvergadering, en wel op dinsdag 17 december 2024. Bijna precies drie jaar na alle bezorgde woorden op de raadsvergadering van 21 december 2021. Op dinsdag 10 december 2024 wordt de Floris V Dreef ook besproken in de raadscommissie vergadering.
In 2021 was iedereen nog in de veronderstelling dat de provincie wel zou bijleggen om de HOV maar over dit traject door de Blaricummermeent te krijgen. Vanuit de gemeente werden meerdere zaken toegezegd die raakten aan het HOV traject, zoals de Floris V Dreef en het fietspad door de Bijvanck aan de andere kant van het water bij de Floris V Dreef.
Maar helaas, niets bleek minder waar. De provincie bepaalde geen extra geld uit te willen trekken voor de Floris V Dreef en de plannen verdwenen in een la. Volgens de provincie maakt de Floris V Dreef geen onderdeel uit van het HOV traject en de provincie geeft aan dat de Floris V Dreef door hen niet als risicolocatie wordt aangemerkt door de in de basis goede 50 kilometer inrichting, de lage verkeersintensiteit, de lage verkeerssnelheid en de overzichtelijkheid van de weg. De provincie heeft daarom grote twijfels of uitvoering van het ontwerp tot een verbetering van de verkeersveiligheid leidt. Er wordt daarom geen verkeersveiligheidssubsidie beschikbaar gesteld om het ontwerp tot uitvoering te brengen.
En met dit bericht van het niet verstrekken van subsidie verdwijnt blijkbaar ook meteen alle urgentie bij het college van burgemeester en wethouders, ondanks de zorgen van alle inwoners en ondanks de zorgen van de gemeenteraad en wethouder Kennis op 21 december 2021. Blijkbaar was het goed mooie sier maken met andermans geld van de provincie maar nu dat er niet is, zijn blijkbaar ook de zorgen en gevaren verdwenen.
Wethouder Kennis schrijft hierover in een beslisnota over de Floris V Dreef dat er uit de co-creatie met inwoners geen oplossing gevonden kon worden die tot algemene tevredenheid kan leiden waardoor het risico blijft dat de bewoners na de uitvoering van het ontwerp niet tevreden zijn met het behaalde resultaat. En ook dat de politieadviseur tegen verlaging naar 30 kilometer is en dat de Floris V Dreef een relatief lage verkeersintensiteit kent. Verder zitten er hoge kosten aan de aanpassingen, het minst ingrijpende voorstel kost ruim 400.000 euro, iets waarvan de gemeente zegt dat dit niet past binnen de bekende begrotingscijfers.
Tevens geeft de wethouder aan dat de wegen pas 8 jaar geleden gerealiseerd zijn en in goede staat van onderhoud zijn. Grote aanpassingen zouden leiden tot onnodige uitstoot en materiaalverspilling. Iets wat blijkbaar bij de grote aanpassingen voor het HOV traject geen probleem was maar voor een veilige manier van oversteken wel.
En een volgende drogreden is dat volgens de wethouder afwaarderen naar een 30 kilometer weg zal leiden tot snelheidsovertredingen omdat mensen zich door het wegbeeld niet makkelijk laten verleiden tot een lagere snelheid. 30 kilometer is voor de weggebruiker geen geloofwaardige snelheidslimiet schrijft ze. Maar het wegbeeld laat zich natuurlijk niet verleiden tot een lagere snelheid omdat de gemeente niet de doeltreffende aanpassingen wil maken. Bovendien geldt eenzelfde situatie voor de Stroomzijde waar 30 kilometer blijkbaar geen probleem was en juist hier wordt volgens de gemeente niet te hard gereden terwijl dit wel aangegeven wordt door de aanwonenden. De gemeente geeft nu al aan dat de politie niet zal handhaven op snelheid op de Floris V Dreef. Zoals dit ook niet gebeurt bij de Stroomzijde en Gordiaanse knoop.
Weg zijn alle bezorgde woorden van 21 december 2021 van wethouder Kennis en dank je wel aan alle inwoners voor jullie tijd en inspanningen voor het co-creatie traject. De belofte om samen te werken aan oplossingen lijkt met dit besluit ondermijnd te worden. Maar het HOV traject is er door, dus verder geldt we dronken een glas, we deden een plas en alles bleef zoals het was. Terug naar de rauwe werkelijkheid waar participatie weerbarstiger blijkt en er een gevaarlijke weg door een kinderrijke wijk overblijft waar niets aan gedaan wordt en kinderen dus nog steeds niet zomaar de weg over kunnen steken.
Raadsvergadering van 17 december het laatste vervolg
Bij de raadsvergadering van 17 december 2024 gaat de gemeenteraad zich buigen over de Floris V Dreef. De gemeenteraadsleden kunnen nog besluiten wel prioriteit te geven aan de veiligheid van de Floris V Dreef. Juist Hart voor Blaricum heeft participatie en veiligheid altijd hoog in het vandaal staan en VVD was op 21 december 2021 heel stellig dat er iets moest gebeuren aan de Floris V Dreef. Deze twee partijen hebben samen een grote meerderheid in de gemeenteraad.
Eens afwachten dus of de bezorgde woorden van 21 december 2021 van de gemeenteraadsleden ook loze woorden bleken en net zo snel weg en vergeten zijn als bij het college. Of misschien staan de gemeenteraadsleden toch nog op voor een veiligere Floris V Dreef. Als je in wil spreken bij de raadscommissie vergadering van 10 december 2024 dan kan dat, neem dan contact op met de griffie door een mail te sturen naar griffie@blaricum.nl. Laten we hopen dat de gemeenteraad de nadrukkelijk uitgesproken zorgen en uitgewerkte co-creatie met inwoners wel serieus neemt en dit belangrijke onderwerp niet zomaar naast zich neerlegt.
Alle informatie uit dit artikel komt uit onderstaande bronnen.